De case

Deze opdrachtgever nam contact op met Packtrader omdat zij in de problemen kwamen met de levertijd van hun eigen producten die klanten via de webshop hadden aangeschaft. 

Er bleken te vaak o.a. geen verzendetiketten voorradig in verband met de te lange levertijdtijd van de etikettenleverancier.  

Omdat de webshop nog niet lang online stond was er nog geen bestelhistorie aanwezig. De opdrachtgever wenste dus op basis van orderaantallen, etiketten te bestellen. 

Daarnaast wilde de klant geen etiketten op voorraad vanwege ruimtegebrek.

De opdracht

Vind een producent die onze etiketten binnen een dag kan leveren.

De oplossing

Een transitie van bakstenen verkooppunt naar online zorgt altijd voor uitdagingen.

Wanneer de verkopen tegenvallen heb je werk te doen maar wanneer de verkopen door het dak gaan zijn de uitdagingen nog veel groter.

Onze opdrachtgever is een groot sportmerk dat tot voor kort weinig tot niets via online kanalen verkocht. De marketing had zijn werk echter goed gedaan en via meerdere kanalen, dan logistiek eigenlijk behapbaar was, kwamen de aankopen binnen.

Het warehouse had een relatief klein hoekje waar de online aankopen afgehandeld dienden te worden.

Probleemanalyse

Na een eerste inventarisatie gaf de opdrachtgever aan dat men met verschillende soorten verzendetiketten werkte. Blanco thermische etiketten voor de klanten die direct in de webshop hun aankoop deden en voorbedrukte labels voor de klanten die via dropshipkanalen hun aankoop hadden gedaan.

De bottleneck zat hem in de voorbedrukte etiketten. Het was voor de huidige producent niet mogelijk om binnen een dag verschillende voorbedrukte etiketten te leveren waarvan de aantallen ook iedere bestelling anders waren.

Kortom; niet heel handig ingericht.

Aanpassing

Zoals vaker kun je een probleem pas oplossen als je teruggaat naar de basis. Hoe werk je nu en waarom?

Door dit met de opdrachtgever uit te diepen bleek al snel dat zij hun werkwijze richting de dropshippers moest aanpassen. Waarom beschikken de dropshippers over full color labels terwijl de eigen verzendetiketten zwart/wit zijn?

De dropshippers willen hun eigen logo op het label maar nergens was het een eis dat dit logo niet in zwart/wit afgedrukt mocht worden.

Uiteindelijk hebben we twee opties uitgewerkt; je kiest voor full color en zet aan iedere inpaklijn een Epson full color label printer die je vanaf een laptop bedient zodat je op orderniveau kunt printen.

Of je communiceert richting de dropshippers dat hun logo in zwart/wit geprint zal worden op een blanco verzendetiket.

Bij de eerste optie verlies je marge en bij optie twee juist niet.

Uiteindelijk heeft men gekozen voor optie twee. Doordat er nog maar één soort etiket geproduceerd hoefde te worden konden we het in bulk draaien en op voorraad leggen bij een Packtrader palletplaats in dezelfde stad als waar de opdrachtgever gevestigd is.

Dit betekent dat wij de voorraad houden en dat de opdrachtgever altijd binnen 30 minuten over etiketten kan beschikken die gebruikt worden voor alle online verkoopkanalen.

Sprake van financiële besparing: Ja

In procenten berekend is dit de grootst financiële besparing die Packtrader ooit voor een klant heeft gerealiseerd. Het laten produceren van kleine, full color batches is prijzig. Zelfs producenten die beschikken over een digitale pers zijn niet in staat om de prijzen fors te drukken.

Dit komt met name vanwege de vaste kosten die zijn verwerkt in de prijs van een etiket. Denk hierbij aan materiaalkosten, productiekosten, handlingkosten, logistieke kosten en niet te vergeten de personeelskosten.